السبت، 12 فبراير 2011
الثلاثاء، 3 أغسطس 2010
رشوة شرعية

الرشوة او الي بيسموها الإكرامية او الشاي من الأمور المنتشرة جدا في المجتمع المصري والي بيحللها بعض والشيوخ تحت مسمى مساعدة بسيطة في ظل غلاء المعيشة والي مابيتكلمش عنها خالص بعضهم ومش فاضين إلا للتجارة بالدين عن طريق البرامج الي بتحقق لهم ملايين والإستخفاف فيها بعقول البسطاء ونسيوا ان هدفهم الأول هو نشر تعاليم الدين الإسلامي في المجتمع الذي اصبح نسبة ليست بقليلة منه لاتفرق بين الحلال والحرام .
اسدال من نار
في احد المحاكم والي بدخل فيها وبخرج منها خسرانة فلوسي وبوفر أي دخل زائد علشان اقدر ادفع الرشاوي
للموظفين والموظفات جوة المحكمة اقصد الإكراميات علشان يشوفوا شغلهم و علشان شغلي يخلص ويمكن الغالبية
منهم
على جبهتهم علامة الصلاة مش عارفة إزاي ..
وإلي يغيظ لما موظفة لابسة اسدال وعاملة له جيب وسوستة علشان
الفلوس ماتقعش منه ومابتعملش شغلة واحدة وياريتها بتعرف الا بفلوس والمصيبة الكبيرة انها بتبوس الفلوس إلي بتاخدها وتحطها في جيب الاسدال وطبعا علشان الرشوة تبقى شرعية القرآن جوة الأودة الي فيها الموظفة مابيتقطعش من أول ساعات العمل من وياريت بتاخد خمسة جنية ولاعشرة جنيه لااااااااااااااااا وياسلام بقى لما بتقوم تمشي ببطئ علشان تمضي ورقة واحدة مش بتقدر تسيب المكتب الا للحظات قليلة والفلوس الي بتملئ بيها جيب اسدالها واهو كله شرعي والرشوة حتبقى محللة علشان هي مسلمة ولابسة اسدال وحتعفى من العقاب .
الصلاة يامرتشين
وقت الصلاة بعد أذان الظهر في أي محكمة تلاقي كل الموظفين الرجالة بيهرولوا على مكان الصلاة والصفوف متساوية والي كان من عشر دقايق مش عجباه فلوس الرشوة على تصوير محضر وإلي بيتخانق مع محامي أو مواطن بسيط علشان مدفعش رشوة وغيره .. وسبحان الله تلاقي فيهم الي بعد نهاية الفرض بيصلي كمان ركعتين والي قاعد بيسبح واهو كله شرعي يمكن الصلوات مكفرات لما بينها بما فيها الرشوة الي بنص حديث صحيح ملعون فيه الراشي والمرتشي ولا الحديث ده لأمة تانية غير المسلمين واهو كله شرعي.
مشايخ الفضائيات
بعد ظهور السادة الدعاة الجدد ودخول الإسلام مصر من خمسة وعشرين سنة فقط على ايد الجماعات السلفية
المحترمة الي نشرت الفساد وقننته تحت شعار الدين وهمشت لا .. الغت دور الأزهر الشريف في الدعوة تقريبا
كل ماافتح برنامج ديني الاقيه بيتكلم عن قشور قشور ومظاهر دينية النقاب فرض تقصير الثوب تطويل الثوب
الجواز الطلاق .
لكن ايها السادة الدعاه اين الدين المعاملة أين مكارم الأخلاق .. ؟؟
هو المسلم مباح ليه انه يرتشي ويسرق الي في جيب غيره غصب ويرغمه على كدة تحت مسمى فاسد زي الإكرامية والشاي والمساعدة وغيرها من التحايل على الدين أيه رأيكم في الموظفة ديه حلال ولا حرام الفلوس إلي بتاخدها من الناس ولا حتعفى من العقاب الي والي بيصلوا وبيرتشوا صلاتهم مقبولة برده علشان مسلمين مش حاقول غير حسبنا الله في كل مرتشي ومرتشية لأنهم عار على الدين واصبح المجتمع بيدعمهم وبيساندهم وبيشجعهم على الرشوة المتفشية في كل مكان تقريبا تحت مسميات مختلفة و فساد لايمكن اصلاحه ابدا .
وللحديث بقية
السبت، 10 يوليو 2010
طريق السلامة ياشبورة
صور الشبورة المائية على الطريق الزاعي التقطتها الساعة 7 صباحا وانا مسافرة على الطريق اول مرة في حياتي اشوف سحب مائية على مسافات قريبة جدا من الأرض وبتلمسها وطبعا كنت مرعوبة !!!
الشبورة ماكنتش عارفة تعدي ولاتروح فين !!!
من المقطورات والترلات والنقل الثقيل الي بتسلم على العربيات الملاكي والأجرة والناس الي بتعدي على الطريق شمال ويمين في ظل عدم وجود المرور والوعود الخيالية بمنع وتقنين مرورهم وبعد مرور ساعات قررت الشبورة انها تنام مكانها لأنها معرفتش تعدي الطريق ولا تسافر تشوف شغلها ..
وفي النهاية
المرور اصدر بيان يتمنى للشبورة انها تعود تاني يوم على أمل تعرف تعدي الطريق اوتسافر مكان ماعايزة تروح وبيقولها خلي بالك على النقل التقيل والترلات والمقطورات واسمعي الكلام وحافظي على النظام احسن ماتدفعي غرامة ونقول بتخالف القوانين ..
انت دايما كدة
مزعلة الناس الي وزنهم تقيل ومابيبصوش على الطريق وهما سايقين علشان دماغهم عالية وعارفين انهم كدة كدة راجعين ولابتهمهم حوادث ولا ارواح ولابني آدمين .
طريق السلامة ياشبورة
الجمعة، 9 يوليو 2010
بنتك اسمها حامد

كنت اجلس في احدى قاعات المحاكم في احد الدوائر ومنتظرة منادة رقم قضيتي ومتابعة ومستمعة جيدا لرئيس الدائرة وفجأة نادى الحاجب على واحد اسمه حامد وقامت سيدة كاملة الملامح الأنثوية
وسألها القاضي انت حامد قالت نعم بصوت منخفض ولقد ظننت للوهلة الأولى انها متحولة الجنس من ذكر إلى أنثى حيث أن اسم حامد يطلق على الذكور فقط .
وتكرر الحال في العديد من المرات محمد وعلي واحمد... وغيرها من الاسماء الذكورية ..
هل كل تلك النسوة متحولات من ذكر إلى انثى؟ لا
واذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا وهو كظيم
وبعد بحث ......
وجدت بأن كل تلك النسوة اما كن اول مولودة لأبيها وخوفا من معايرته وحتى يستطيع ان يشعر برجولوته ويمحو الخزي والعار أطلق عليها أسم ذكر حتى يسطتيع الإجابة على الناس بأنه رزق بمولود أسمه محمد اوحامد او على
أما انه لم يكن يريد ان يرزق بأي بنات لأنه لايحبهن وخوفا من أن يلقب بأبو البنات فيطلق عليهن أسماء ذكور خوفا من المعايرة لأن البنات من وجهة نظر المجتمع المحيط به عار وستجلب له الفضائح والمصايب وكيف سيرفع رأسه بين أقاربة الذين ينجبون الذكور .
منذ اسابيع قليلة
قرأت عن احالة اوراق قاتل 5 من بناته في احدى محافظات صعيد مصر الى المفتي بعد ايداعة تحت الملاحظة في مستشفى الأمراض العقلية حيث كان يحلق لهن شعورهن مثل الأولاد ويكبلهن في السرير ويمنعهن من الخروج لانه كان يكره البنات ورزقه الله بسبعة بنات وبالطبع كان المجتمع يصفه بأبو البنات ويعايره ببناته اللاتي سوف يجلبن له العار ويدفن رأسه في الرمال .
وصف المجتمع للمرأة
وصف المجتمع للمرأة بما ليس فيها جعل منها سلعة لمن يدفع اكثر جعلها كائن لايعلم هويته كائن رخيص وخاصة في اوساط مجتمعية محددة حين ترزق اسره بالأنثى لاتهتم بها اوتلقنها دروس في كيفية انها تنشأ كائن صالح مثلها مثل الذكر وأنها بعلمها وادبها ودينها تكون شريكته في الحياة بلى فهى تلقنها دروسا في خدمة اخواتها الذكور واذا اصاب احدهم مكروه فأنها تتلقى علقة ساخنة ولاتأكل مثلهم ولاتعالج مثلهم إذا مرضت لانها في منزلة أقل منهم وحتى عندما تتلقى تعليمها فإن التعليم معها ليس إلا تحصيل حاصل وحينما تنمو وتبلغ مرحلة الأنوثة تتلقى دروس فنون كيفية جذب العريس بشتى الطرق و الذي حين يأتي يدفع فيها بضعة جنيهات كالبضاعة وليس بمهم مهنته سواء كان لص أو مدمن او عاطل حتى او ماسيفعله بها ففي النهاية هذا هو دورها في المجتمع العشوائي الذي اصبح يحيط بنا من كل جانب .. فالمجتمع سيتحمل نتيجة اخطأه وافكاره ومعتقدات العصور السحيقة ويجنيها تخلف وفقر وتدهور اخلاقي .
وللحديث بقية
الاثنين، 5 يوليو 2010
ماحدش شاف شاليط ياولاد

حاجة تقطع القلب علينا ياعرب بقى اسرائيل عاملة مناحة وقضية رأي عام عالمية على عسكري اسرائيلي واحد ( مفرد ) شاليط .
والمبعوث الألماني جه الشرق الأوسط مخصوص علشان التفاوض من أجل إطلاق سراح عسكري اسرائيلي واحنا بنفقد من اهلنا في فلسطين الآف بيستشهدوا ، دا غير الآسرى من الشباب والنساء والأطفال الي بالآلاف في السجون والمعتقلات .
والي يكسف إن نتن _ ياهوووو في تصريحاته على القنوات الفضائية قال أنه مستعد يطلق سراح ألف اسير مقابل شاليط للدرجة ديه بقى الإسرائيلي المحتل بيساوي ألف فلسطيني بيدافعوا دفاع مشروع ضد محتل غاصب .
حاقول ايه
ماحدش شاف شاليط ياولاد
كان في ايده اليمين سلاح آلي وفي إيده الشمال قنبلة
بيقتل بيهم الأبرياء
وللحديث بقية
السبت، 1 مايو 2010
من قتل يقتل ولكن الوجه الآخر لحزب الله تكشف



جريمة التنكيل باالمشتبه فيه المصري في جريمة قتل بشعة لأربعة أفراد جد وجدة وطفلتين بريئتين اثارت الرأي العام في الدول العربية والغربية حيث لم يتوقع العالم ان يكون القصاص من المشتبه فيه بالقتل يكون بهذه الطريقة البدائية التي ضيعت حق الأبرياء الأربعة في القصاص العادل لأرواحهم واصبح الحديث ليس عن كيفية اخذ العدالة لثأرهم من القاتل ولكن اصبح المشتبه فيه والذي لم يدلي بأعترافه صراحة امام العالم مسار شفقة وشجب من التنكيل بجثته وتعليقها بخطاف مثل البهائم .
وهذا ليس معناه التعاطف معه إذا كان هو القاتل الحقيقي لا .. بالعكس فابلمصري تنطق انه يستاهل انه يتشنق ويتحرق الف مرة بذنب الأبرياء وانه عار وغير مشرف بالمرة انه ينتسب الى الشعب المصري البرئ منه ولكن هناك غموض
يثار ويتمثل في عدة اسئلة في نقاط :
1 - اين هي تلك الفتاة الذي اتهم بهتك عرضها منذ ثلاثة اشهر او حتى اي شخص من اهلها وإذا كان قد هتك عرضها بالفعل فلماذا اطلق الجاني حرا طليقا هل القانون اللبناني لايعاقب على هتك العرض و الاغتصاب اليس في لبنان قانون لبناني ام قانون نصر الله هو المرجع الأول ؟
2 - كيف لنا ان نعرف ان الأعتراف الذي نسب له هو اعترافه وليس ملفق بعد التنكيل بجثته ؟
3 - ماهو الدافع الحقيقي وراء قتل تلك الأسرة والتي يعلم جيدا ان اسرة ذلك الشاب هم جيران لهم ؟
4 - هل الشرطة في لبنان ضعيفة الى هذا الحد ام ان مرتزقة حزب الله لها السلطة العليا وارادت توصيل الرسالة الى الحكومة المصرية ؟
5 - هل هذا هو الشاب المصري وعائلته هما المصريين الاوحدين في هذه القرية مع ان اخوته لبنانيين وكذلك زوج أمه إذن معروف أنه هو المصري الوحيد وسط الغالبية ومن السهل تميزه؟
6 - لماذا تمت هذه الجريمة تحديدا بعد صدور الأحكام على خلية حزب الله في مصر وفي توقيت متعاقب ؟
7 - جريمة التنكيل تمت بشكل منظم ووقتها كان ليس بقصير فأين كانت الشرطة البنانية أم انها كانت تشجع مرتزقة حزب الله عن بعد وتنتظر لاتمام المشهد كاملا لايصال الرساالة الى الحكومة المصرية بأن رعاياها في لبنان سينظرهم هذا المصير ردا على الأحكام ؟
8 - جريمة قتل اربعة انفس تحتاج على الأقل لشخصين او ثلاثة إذا تمت في هدوء فشخص واحد لا يستطيع ان يسيطر على أربعة فأين الشركاء ؟
9 - ذا كانوا من قاموا بالتنكيل بالجثة ليسوا من ابناء القرية الصغيرة فمن أين أتوا وإلى أين ذهبوا ؟
10 - بعد التنكيل بالجثة اين الدليل ومصداقيته على قتل الأبرياء الأربعة ؟
هناك طمث للحقائق ورسالة واحدة هي
ان يد حزب الله طائلة وحسبنا الله ونعم الوكيل ليس في قاتل الشاب المصري ولكن في قاتل الأربعة ابرياء اللبنانيين الذيين كانوا لاحول ولاقوة بهم وطمث حقيقة قتلهم البشعة ودليل الإدانة القاطع
وبدلا من بث تلك الصور التي وضعت الشعب اللبناني في جدال ومظهر غير حضارى كان من الأولى بث صور القتلى الأربعة لإدانة القاتل ونبذه وكشف حقيقته والأخذ بثأرهم ولكن على الأرجح ان هناك غموض دفع ثمنه أبرياء بغباء في التخطيط والتنفيذ لجريمتين .
واخيرا......
إذا كان الشاب المصري هو القاتل فإنه يستحق الإعدام مليون مرة ولكن ؟؟؟
حزب الله وجهك الآخر تكشف
الثلاثاء، 20 أبريل 2010
يامرحب بالسحابة يامرحب

بصراحة مش عارفة اعبر إزاي عن سعادتي بإحتمال تشريف سيادة سحابة الرماد المنبعثة من بركان ايسلندا في اجوائنا المصرية دا اكيد حلم !!!
وجنت السحابة على نفسها
هي الي حتختار ولازم تعرف ايه الي حيصبها وهي ونصيبها واول ماحتعبر الاجواء الاروبية لدخول اجوائنا الصافية وكلها سعادة انها الوحيدة الي الي الجو مفتوح قدامها وحتعكره حتعرف انها غلطت غلطة عمرها لانها مش حتطول ياولاداه لا بلح اليمن ولا عنب الشام ..
حتقابل العجب العجاب من اول العوادم والسحابة السوداء لغاية انفلونزا الرماد البركاني
دا غير بقى ان العوادم والرصاص والمحروقات حتقف ليها بالمرصاد وتتهمها بأنها جاية من بلاد برة وحيهدروا دخانها
علشان الدخان مايتلخبطش وبعدين يعني هي جاية من برة علشان تنافسهم ومايعرفوش يشوفوا شغلهم وفي الآخر يقولوا انها السبب في السرطانات وامراض الصدر وارتفاع ضغط الدم وهما يتركنوا على قهوة العاطلين ده مش عدل انها تنسب مجهودهم لنفسها ماهو شغلهم مش محتاج واسطة علشان يتعينوا وبيشتغلوا في قطاع منظم لوحدهم ولابيدفعوا ضريبة تقطم وسطهم ولارشوة ولا اكراميات علشان يخلصوا شغلهم ..
ارجعي عند بركانك
ولازم تعرف كويس ان مش كل بلد تدخلها من غير ماتستأذن سحب التلوث حبيبتنا لأن مافيش حد في مصر حيطيق يبص في غمامتها وكل ما شخص يشوفها او يشم رائحتها حيقولها احنا ناقصينك روحي ارجعي على المكان الي جاية منه احنا عندنا عوادم وسحب مجدع بتحرس بيئتنا وصديقة الرئة بتاعتنا حتى سحابة رماد بركان الغرب جاية تنافس سحب عوادمنا دااحنا بينا وبينها عشرة عمر واحنا شعب عشري وانا وابن عمي على الغريب واهو حتى يبقى زيتنا في دقيقنا ..