الثلاثاء، 20 أبريل 2010

يامرحب بالسحابة يامرحب



بصراحة مش عارفة اعبر إزاي عن سعادتي بإحتمال تشريف سيادة سحابة الرماد المنبعثة من بركان ايسلندا في اجوائنا المصرية دا اكيد حلم !!!


وجنت السحابة على نفسها


هي الي حتختار ولازم تعرف ايه الي حيصبها وهي ونصيبها واول ماحتعبر الاجواء الاروبية لدخول اجوائنا الصافية وكلها سعادة انها الوحيدة الي الي الجو مفتوح قدامها وحتعكره حتعرف انها غلطت غلطة عمرها لانها مش حتطول ياولاداه لا بلح اليمن ولا عنب الشام ..


حتقابل العجب العجاب من اول العوادم والسحابة السوداء لغاية انفلونزا الرماد البركاني

دا غير بقى ان العوادم والرصاص والمحروقات حتقف ليها بالمرصاد وتتهمها بأنها جاية من بلاد برة وحيهدروا دخانها

علشان الدخان مايتلخبطش وبعدين يعني هي جاية من برة علشان تنافسهم ومايعرفوش يشوفوا شغلهم وفي الآخر يقولوا انها السبب في السرطانات وامراض الصدر وارتفاع ضغط الدم وهما يتركنوا على قهوة العاطلين ده مش عدل انها تنسب مجهودهم لنفسها ماهو شغلهم مش محتاج واسطة علشان يتعينوا وبيشتغلوا في قطاع منظم لوحدهم ولابيدفعوا ضريبة تقطم وسطهم ولارشوة ولا اكراميات علشان يخلصوا شغلهم ..


ارجعي عند بركانك


ولازم تعرف كويس ان مش كل بلد تدخلها من غير ماتستأذن سحب التلوث حبيبتنا لأن مافيش حد في مصر حيطيق يبص في غمامتها وكل ما شخص يشوفها او يشم رائحتها حيقولها احنا ناقصينك روحي ارجعي على المكان الي جاية منه احنا عندنا عوادم وسحب مجدع بتحرس بيئتنا وصديقة الرئة بتاعتنا حتى سحابة رماد بركان الغرب جاية تنافس سحب عوادمنا دااحنا بينا وبينها عشرة عمر واحنا شعب عشري وانا وابن عمي على الغريب واهو حتى يبقى زيتنا في دقيقنا ..


ويامرحب بالسحابة يامرحب


هناك 5 تعليقات:

ابحث يقول...

شكرا جزيلا على هذة المقالة الجميلة

بحث الويب يقول...

شكرا على مجهودك الرائع

تفحيط قراند يقول...

سال حبرك هنا وروانا بقطرا كاد الدمع
يستل منا امام تلك الكلمات العظيمه
فكم فخورين بك


تفحيط قراند
http://www.alnaddy.com/youtube/143105_%D8%AA%D9%81%D8%AD%D9%8A%D8%B7_%D9%82%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF_%D9%83%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%8A_%D8%AA%D9%81%D8%AD%D9%8A%D8%B7_%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF_%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%8A_%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D8%B4%D9%86_3_%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D8%A9.html

mohamad salah يقول...


جامعة المدينة العالمية
http://www.mediu.edu.my/ar/

jamal ader يقول...

ماذا يميز جامعة المدينة العالمية [MEDIU] ؟
أولاً: التقنية العالية والتسهيلات الحديثة: إن البنية التقنية لجامعة المدينة العالمية معدة لتلاءم أفضل المواصفات العصرية في مجال التعليم الالكتروني والتعليم عن بعد، وتشمل تلك البنية التحتية الأمور الآتية :

• موقع جامعة المدينة العالمية المتميز على الإنترنت " www.mediu.edu.my " : والذي يقدم كافة أشكال الخدمات الجامعية ، والتي تشمل خدمات القبول والتسجيل والاستفسار والدخول على الدروس المباشرة والتواصل مع المدرسين والإداريين بالجامعة.
• النظام الالكتروني للإدارة التعليمية " عليم "، لإدارة الشؤون الدراسية بالجامعة، والذي يمكن كلاً من الطالب والأستاذ الجامعي والمشرفين الإداريين على إدارة كافة أشكال العملية الدراسية والتواصل المباشر، وبث المحاضرات الأكاديمية وأداء التمارين الدراسية.
• المكتبة الرقمية الشاملة www.mediu.edu.my/arb/elibrary/elibrary.htm والتي توفر للطالب والمحاضر الجامعي أغلب أنواع المصنفات والمراجع الدراسية.
• مركز متميز لخدمة العملاء، والذي يمكن للطالب أو المحاضر أو المستفسر من خلاله الحصول على أي نوع من أنواع الخدمات المتاحة، وتوفر له إمكانية التواصل السريع.
• الصبغة العالمية : حيث إن الكوادر الإدارية والتدريسية في الجامعة تنحدر من العديد من الجنسيات والثقافات من شتى دول العالم، مما يوفر للجامعة صبغة عالمية ويساعد الطلبة على سرعة التأقلم في الجو الدراسي بالجامعة.
ثانيًا: البرامج الدراسية المتنوعة والمعتمدة:
حرصت الجامعة منذ البداية على وضع الأسس الأكاديمية لتقديم برامج دراسية متنوعة في مراحل: الدراسات التمهيدية ما قبل الجامعة، والدبلوم والبكالوريوس والدبلوم العالي والماجستير وصولاً إلى الدكتوراه، في عدد من التخصصات العلمية شملت تخصصات العلوم الإسلامية واللغة العربية، والعلوم المالية والإدارية، وعلوم الحاسب الآلي، والتربية، والعلوم التطبيقية، ويتم اعتماد جميع البرامج الدراسية في الجامعة مسبقاً وقبل طرحها من قبل هيئة الاعتمادات والمواصفات الأكاديمية الماليزية التابعة لوزارة التعليم العالي بدولة ماليزيا والمعترف بها عالمياً والتي تعرف اختصاراً بـ[MQA]، وقد حصلت الجامعة على الاعتراف الأكاديمي لبرامجها المتميزة في أكثر من 90 برنامجاً دراسياً.
عُدت "جامعة المدينة العالمية" إحدى أولى المؤسسات التعليمية الرائدة في ماليزيا في مجال التعليم العالي في تقديم عدد من البرامج والتخصصات التي لم يسبق إليها في مجال التعليم الالكتروني .



جامعة المدينة العالمية
http://www.mediu.edu.my/ar/