الجمعة، 26 فبراير 2010

ابحث عن زوجة من الحمام







احدث طريقة للجواز البحث عن زوجة بقت من الحمام وطبعا الزوجة ديه حتكون شبه الحمام العام وليها ريحتها الخاصة مالهاش مثيل في اخلاقها !!! وطبعا نتيجة تقدير الراجل المصري و احترامه للمرأة وتشبيها بمحتويات الحمام الي المفروض الانسان المسلم الي في قلبه ذرة اسلام مش ايمان يستعيذ من الخبث والخبائث عند دخوله ..

كان عندي شغل في احدى المحاكم في محافظات مصر الي ليها عادتها وتقاليدها وعراقتها وهناك مجمع المحاكم المبني على احدث طراز وانا في الطريق راكبة سمعت كام كلمة كدة عن بنات القاهرة بالذات وان بنات القاهرة مالهمش كبير يلمهم وكانت الكارثة الاخ الكريم الي كان بينصح واحد قاعد جنبه انه مايتجوزش ابدا لا من القاهرة ويليها الاسكندرية ونصحة ان بنات الريف مافيش احسن منهم وهنا انفجر بركان من التحذيرات للاخ !!!!


مالهم بنات القاهرة ؟

الاخ تحذير : منفتحين ومالهمش كبير على الاقل البنت عندنا اقصى حاجة عندها بتقابل ابن الجيران والبلد كلها بتعرف
ابن الجيران وماحدش بيقولها كدة عيب بتتكلموا عليها بس
الاخ تحذير : يااخت انتو بتخرجوا للساعة اتنين وتلاتة الفجر
ياه ه ه وياترى بنروح فين ؟
شوف يااخ كل مكان على وجهه الكرة الارضية فيه الكويس وفيه الوحش والسلوك مش مرتبط بالمكان لكنه مرتبط بوسوسة النفس واستعداد الانسان لارتكاب السلوك الخاطئ
طيب ماانت عندك الاسبوع الي فات البنت الي من كفر الدوار الي قعدت عند ولد 10 ايام ولما رجعت حلقت شعرها وعملت مسلسل على اهلها والبنت الي عندها 15 سنة وكانت بتقابل الشباب في الزراعات وبتاخذ منهم فلوس وحملت سفاح يعني ماكنوش من القاهرة ولا من اسكندرية
تحب اقولك عن الحوادث البشعة التانية الي بتحصل خارج محافظة القاهرة ولابلاش.
وبعدين غالبية سكان القاهرة ليهم جذور في الريف المصري وفي الصعيد ولا جايين من كوكب المريخ ..

راكب آخر : انت جايه من القاهرة علشان شغل كل المسافة ديه وحتروحي امتى ؟
والله يااخ الساعة دلوقتي حسب التوقيت المحلي 8 صباحا مش 3 فجرا وانا زيي زي الولد بشوف شغلي واعتقد اني مافرقش عنه شئ نهائي
الاخ تحذير : شوفي كل الافلام الي بتتعرض بتخلي الدول العربية تقول علينا ايه وعلى ستات مصر ايه ؟
طيب ماالافلام الاجنبية مالهاش علاقة بالمجتمع الغربي نهائي وبيصدروها لنا علشان تفسدنا ولوكانت صحيحة ماكنوش فاقونا علما وتحضر
المهم انهيت الحوار بأسرع مايمكن ووضعت على أذني السماعات وانا بستمع لصوت فيروز الآخاذ ونظري متابع اللون الاخضر على الطريق وحاولت اني اركز في اللون الاخضر قدر الامكان قبل ماارجع القاهرة للضوضاء والزحمة .

الى المحكمة

بصراحة كان يوم شاق وتناسيت الحوار نهائي وكان كل تفكيري في شغلي وبعد ماانتهيت سألت على حمام السيدات ووقفت قدام المرايا وفجأة شدت انتباهي كتابة معكوسة من على باب الحمام الي خلفي فشدت انتباهي اني اقراها ولقيت مكتوب عليه ..
ابحث عن زوجة من الحمام دا ايه الرومانسية الحمامية ديه ومن اي مكان واي زمان لا والله الراجل نفسه حلوة ان شا الله تكون شبه امنا الغولة ماهي من الحمام وكاتب مقطع من اغنية قال يعني شاعر ورومانسي وعامل جو شاعري فكاتب مقطع من اغنية حبيبتي انا وانت مش اقوى من الزمن !!!

زوجة من الحمام

المرأة الرخيصة في نظر الرجل رخيصة في نظر نفسها .. للدرجة ديه وصل التفكيربأن المرأة رخيصة للحد ده فيه ايه ؟ جد واستجد على مجتمعنا ليه الرجل بيهين المرأة ويحسسها انها رخيصة للدرجة دي .. وياترى حتكون شكلها ايه الزوجة الي من الحمام والي من اي زمان واي مكان زي مالحبييب الي مغرم بالحمام كاتب انه عايزها من اي زمان واي مكان يعني مايهمهوش شكلها ممكن تكون صبية او كركوبة لكنها اكيد بتنتمي للحمام فمابالكم حيكون شكلها ايه .. وريحتها اكيد حتكون زي شكلها وسلوكها حيكون سابقهم .. وطبعا حتكون على شاكلة الحبيب الي من الحمام المغرم الي كاتب شرطه الوحيد انها تكون من الحمام وآخر نكتة طبعا انه لما يحب يطلقها دا لو كان عايز يتجوزها وماكنش غرضه شئ تاني وده المؤكد طبعا .. بدل مايقولها روحي وانت طالق ح....؟؟؟


عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: تنكح المرأة لأربع: لمالها ولحسبها ولجمالها ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك.

تقاليد ايه واخلاق ايه وبنات قاهرة واسكندرية ايه بقى لما المرأة بقت سلعة رخيصة في مجتمع فاسد ونفوس فاسدة في كل مكان حاقول ايه غير ..


وللحديث بقية


الأحد، 14 فبراير 2010

فاقد الحب لا يعطيه





مدينة الرومانسية المفقودة

في كل مكان قلوب حمراء ودباديب وورود حمراء بيقولوا النهاردةعيد الحب .. ياربي هو انا في القاهرة ولا في مدينة الرومانسية لا مش معقول اكيد انا في مكان في قصص حب ودموع ومافيش ولا حالة طلاق ولاعقوق والدين والناس كلها بتحب بعضها ومافيش أي شخص بيتجوز جواز تقليدي وبيتجوز البنت الي بيحبها او الولد الي بتحبة وقلب الأولاد بيتقطع على اهاليهم وبعد مابيتجوزوا بيسألو عليهم وبيراعوهم ..


الدبدوب رمز للبدانة

حتى المخلوق الي بيرمز للشراسة و للبدانة والبدانة تعتبر من اخطر امراض العصر بقى رمز لعيد الحب يعني مافيش مخلوق اجمل شوية ولا اليف غير الدب مالها القطة مخلوق جميل ورقيق ولاعصافير الكناريا ولا البغبغان ولا النعامة ولا الزرافة مثلا لكن في رأي القط افضل من الدب الدبدوب دباديبو على الأقل بيتكلم بلغة الأر أر أره لغة الحب القططي ..
..واحنا مالنا طالما الموضوع كله يوم وحيعدي دبدوب ولاقط مش حتفرق..

يوم عيد اللاحب

رجل او إمرأة يمرون في الشوارع المزينة بالقلوب والدباديب والورود مش عارفين انه يوم عيد الحب وحتى لو عرفوا حتفرق ايه معاهم فهما كائنات بشرية تتنفس وتشرب وتأكل وتتزاوج ولا تعرف الحب كل الي تعرفه المال والمنفعة وارضاء المجتمع بدون احاسيس بدون مشاعر بدون عاطفة بدون حب .. فلنا ان نتخيل كيف ستتوالي اجيال جاحدة قلبها ميت لاينبض !!!!
في يوم عيد اللاحب احبك انت لا يابنتي انت تسلية زيك زي اي واحدة رخيصة بتمشي مع ولد ملكيش اهل يعرفوا بنتهم بتروح فين ولا بتقابل مين ..
في يوم عيد اللاحب احبك انت ليه عايزني آكل عيش حاف ياابني روح ابعد بعيد دور لك على واحدة على قد حالك طولك كدة ..
في يوم عيد اللاحب الاف الأطفال في الملاجئ بدون أم أو أب الآف يحيون بلقب ايتام واهاليهم على قيد الحياه ..
في يوم عيد اللاحب الآف المسنين في دور الرعاية وفي بيوتهم الخاوية من الدفئ و من حب الأبناء ..

جواز مخلوقات شبه حيه

في المدينة الرومانسية الوهمية المزينة بالورود علشان تستقبل عيد الحب 95 % من الزيجات تتم فيها عن طريق الجواز التقليدي فوق حطام ملايين القلوب لان القانون السائد وبحسب عرف وتقاليد الكائنات البشرية الي فيها والي بيتم فيها التزاوج زي اي كائن حي .. لونشأ قصة حب بين ولد و بنت وحبها حب حقيقي تبقى مش محترمة وزي ماعرفته حتعرف غيره وماينفعش انه يتجوزها لان الشاب المصري لايعترف بالحب بيعترف بالجواز بس فهوطبقا للعرف والشك في اخلاقها .. يتجوز واحدة مايعرفهاش مش مشكلة اذا كانت بتحبه متقبلاه او لا حيكون فيه بينهم مودة ولا لأ او كانت بتعيش قصة حب قبل كدة ماتفرقش طالما المجتمع الي حواليه راضي ويروح ينقيها زي اي شئ اسفة في التشبيه زي الحذاء والبنطلون الي في فترينة العرض .. ومش مشكلة عنده المشاعر والاحاسيس البريئة والجميلة الي اتحطمت اهم شئ تنفيذ قوانين واعراف المجتمع المحيط .. والبنت كذلك بتتحول الى سلعة في السوق منتظرة الي حيشتريها مش مشكلة متوافقة مع شريك حياتها أو لا اهم حاجة انها تتجوز وتخلف لكن تحب بلاش الحب حاقول المودة والرحمة او جوزها يحبها مش مشكلة اهم حاجة رضاء المجتمع وبالتالي بتحصل مهازل من طلاق لخيانة زوجية واغضاب الخالق لرضاء عيون واسكات السنة المجتمع ..
.فالحب هو وهبة الخالق ولايمكن شراءه بأي ثمن .


حب الأم والأب والأخوات

الحب الذي لايعوض بالكنوز ولا المال ولايعوضه زوج ولازوجة فالأب والام لايربطهم مع اولادهم قسيمة جواز او ممكن ان يعوضوا بعد رحيلهم او اهمالهم .. ولكن رابطة الدم في لحظة خروج الابناء من المنزل في كتير من الاحيان بتجحد وكان البشر اتولدت من غير ام ولا اب .
والمشهد المتكرر سيدة مسنة او رجل مسن لايجدوا من يعطيهم الدواء من يسأل عنهم من يحتضنهم يشعرهم بأهمية وجودهم في الحياة وفي احيان كثيرة يحلف الزوج على الزوجة انها ماتروحش عند امها ولا الزوج يروح عند امه والسبب ؟
حتى الاخوات الي مابيتعوضوش لمابيتفرقوا وبتعدي سنين العمر كأنهم اغراب عن بعض وكأنهم مااتولدوش من رحم واحد مأكلوش في يوم من طبق واحد ألخ .......
وللحب والمودة صور كثيرة زي الصداقة الجيرة العروبة وزي مالجزائر جحدت عروبتها وجعلت من مصر العرب اضحوكة للعالم بأكاذيبها الي بتنم عن كره دفين لمصر وتحطيم كل من يقف امام اي مصلحة من مصالحها .


الحب هوالمودة هو دفئ القلوب

الحب اسمى واجمل احساس في الدنيا فبالحب تحيا القلوب
بالحب تهون كل الصعاب
بالحب يحيا الأمل في الحياة
ولكن في ظل مانحياه من جحود واجحاد لارقى واسمى المشاعر
فاقد الحب لا يعطية

الجمعة، 12 فبراير 2010

وضاع العمر يامن كنت زوجي في كفاح مرير ج2


وبعد وقت ليس بقصير من المعاناه ...... وافقت أحدى القريبات على استضافتها في بيتها والتي كانت تمر بظروف تشبهه ظروف الزوجة ولكن مع حصولها على لقب مطلقة وطليقها يتولى الإنفاق على أطفالها بالرغم من عملها ولكن .... الزوجة لم تشعر بالراحة يوما في بيت القريبة التي كانت يوميا تذكرها بفضلها عليها وكانت تتدخر اموالها وتطالب الزوجة بالإنفاق عليها هي واولادها ردا للجميل على استضافتها في بيتها بدلا من ان يكون الشارع ملجأ لها ولأولادها .

غرفة بحمام بلدي في منطقة.....

تجرعت االزوجة الذل والهوان من الأقارب والغرباء والمجتمع وقبلهم الزوج الذي قبل ان يلقي بها وبأولادها في الشارع تسبب في اصابتها بعاهة مستديمة بعد أن ضربها بقسوة على اذنيها مسببا لها ضعف بالسمع تحول الى صمم مستديم بعد سنوات لاتساع الثقب في طبلة الإذنين .. فقررت أن تترك بيت قريبتها وتبحث عن مكان يأويها هي وأطفالها حتى لو كانت غرفة من الصفيح .. واخيرا وافقت صاحبة احد المنازل في أحد المناطق الزراعية في القاهرة التي تحولت فيما بعد الى منطقة عشوائية .
على ان تأجر لها حجرة بالدور الأرضي بابها على الشارع وبها حمام بلدي دائم طفح المجاري لأن المنطقة ليس بها صرف صحي وتعتمد على النزح .. وقد كانت هذه الغرفة مستقر لها ولأطفالها بدلا معايرة المستضيفين وبدلا من احتضان الشوارع لهم.


مطلوب القبض عليك

كانت تغلق الباب على الأطفال وتوصيهم على بعض بأن لا يخرجوا او يختلطوا بالجيران درأ للمشاكل وتذهب للعمل في مستوصف تعطي حقن وتغير على الجروح للمرضى وتعود في آخر اليوم تحمل الطعام وتجلس وسط اولادها أم وأب ..
وبالرغم مماكانت تعانيه من قسوة المجتمع عليها بسؤالة اين زوجها ؟ فكانت تعلم ان الله لن ينساها ولن ينسى اطفالها وانها سيأتي اليوم الذي ستجني ثمار شقاها فيهم ولكن كيف ؟

صاحبة المنزل كانت تراقبها ليل نهار فهي سيدة لا تحمل شهادات زوجها عامل محارة سافر الى احدى دول العربية وكان يرسل اليها المال وعندما استقر به الحال قامو ببناء هذا المنزل
وتتوالى الأيام ....!!!!

الزوجة المستأجرة صغيرة السن وجميلة وطبيعة حديثها ينم عن انها من طبقة اجتماعية تبدو اعلى من طبقة اصحاب المنزل وكان ماكان ؟
في احد الأيام فوجئت بعسكري من قسم الشرطة يطرق باب الغرفة ويخبرها بأنها مطلوبة في القسم هي والطفلة الصغيرة .. كيف ؟

في القسم .. اخبرها الظابط بأن صاحبة المنزل اتهمتها هي وطفلتها بأنها سرقت مصوغاتها واموالها وذلك عن طريق تحريض الطفلة حينما كانت تلعب مع الأطفال ... توجهت الزوجة الى صاحبة المنزل التي كانت تجلس تسرد تفاصيل روايتها الملفقة بعتابها اتقي الله كيف اسرقك انا وابنتي لماذا تتهمتيني بالكذب ؟
صاحبة المنزل : اسكتي ياحرامية

فتح المحضر ..
الضابط : اسمك ؟
الزوجة :فلانة الفلاني
الضابط : الفلاني تشابه اسماء أم من تلك العائلة العريقة ؟
الزوجة : نعم انا من هذه العائلة بالفعل
الظابط : المنطق والعقل يعكس الاتهام
أين زوجك ؟
الزوجة : مسافر خارج مصر ولكنه سيعود قريبا
الضابط : اخوكي ابوكي محام
الزوجة : ليس معي الا الله
الضابط قام بتحويل المحضر إلى مأمور القسم
المأمور : سأل زوجة صاحب المنزل هذه السيدة التي اتهمتيها من انها عائلة محترمة كيف تسرقك في حين ان تاريخ عائلتك غير مشرف بالمرة من لص لنشال الخ ....؟
زوجة صاحب المنزل : لم تسرقني انا كنت خائفة على زوجي منها فقررت ان احبسها !!!
المأمور : سوف احبسك بتهمة البلاغ الكاذب ؟

في النهاية : تم حفظ المحضر بعد كشف ماكانت تخفيه صاحبة المنزل من غيرة وتلفيق اتهام ظالم للزوجة ووافقت ان تعود الزوجة الى الحجرة التي استأجرتها بمنزلها ولكن بشروط ...

وللأحداث بقية

الجمعة، 5 فبراير 2010

خيال الظل عمره لحظات



خيال الظل نراه ولكن لانلمسه لا نشعر به
ليس له وجود لكنه موجود ..
لثواني لدقائق لايام لكنه غير محسوس
لا نعرف مااذا كان جماد او كائن حي
لا نعرف ماإذا كان رجل او امرأة
هل له حياته التي لا نعرفها أم مجرد خيال
منذ سنوات وانا اسأل نفسي ماهو خيال الظل
احيانا اقابل إناس لهم نفس خصائص الخيال
موجودن وليس بموجودون..
ليس لهم تأثير في الحياه وجودهم
غير ملموس ..

حضورهم او غيابهم غير مهم
لا يعني الآخرين حياتهم من عدمها
فظهورهم لمجرد لحظات هي لحظات تذكرهم فقط
لانحزن على فرافقهم لانهم خيال
لم يؤثروا فينا للحظة ..



خيال الظل هذا انعكس على الحائط
من اوراقي المبعثرة وملفاتي الغير منظمة
تأملت فيه كثيرا
هل هو رجل يرتدي قبعة أم إمرأة أم ماذا ؟
وينظر إلي من .. هل يتحدث بلغته التي لا افهمها
أين سيذهب بعد ان اضيئ المصباح؟ أين سيختفي ؟

هل سينتظر الى ان اخفت الضؤ ليظهر
أم انه سيتلاشى بمجرد
أن انسق اوراقي وانظم ملفاتي .. ولكني لن احزن لإختفاءه
لانه مجرد ظل اوراقي المبعثرة فهو ليس
الا خيال ظل..