الأربعاء، 3 ديسمبر 2008

وماخفي كان أعظم

القاتل



_ بعد القبض على قاتل هبة أبنة المطربة ليلى غفران وصديقتها نادين وبعد نشر بعض الصحف الغير الموقرة روايات وأساطير ملفقة حول الحادث قبل القبض على المتهم بإنتهاك حرمة الموتى وخرق كل القواعد الإنسانية والدينية وعدم محاسبة أنفسهم وضمائرهم على مانشروه ، كل ماينشدوه هو ضجة إعلامية فقط حتى لوكانت على حساب سمعة وعرض من هما بين يدي الخالق.


_ هذه الحادثة البشعة واللا إنسانية وماتشابهها من حوادث مماثلة ، تكشف عن الفجوة العميقة بين طبقات المجتمع والذي تفشت في طبقة كبيرة منه الفقر والجهل والإدمان والبطالة والإزدواج الديني وأحاطت به به العشوائيات بكل ماتعبأه بداخلها من إضمحلال ديني و فكري وأخلاقي ، فالقادم أشد ضراوة وخطورة فالطعنات القاسية كانت ليست إلا في الإنتقام للذات المهانة من الفقر والجهل ومايدعو له التفكير المتطرف الذي هو فاقد لأدنى المشاعر الإنسانية .. والدليل على ذلك حجم المسروقات الذي لا يتناسب مع بشاعة وخطورة الجريمة .

_ فاليوم هذه النوعية من الجرائم البشعة عشوائية وفردية .. أما بعد ذلك و مع إتساع الفجوة بين طبقات المجتمع الذي تزداد يوما بعد يوم ، وإختلال ميزان العدالة الإجتماعية ، ستكون هذه النوعية من الجرائم ؟؟؟؟؟




وماخفي كان أعظم


هناك تعليقان (2):

Nabil يقول...

السلام عليكم...

عيد مبارك ان شاء الله
كل سنه وحضرتك طيبه.

اما بقى عن الفجوه دى زادت بشكل مرعب وبينذر بمستقبل مظلم.

ناس غارقه فى الجهل والفقر والعشوائيه

وفى نفس الوقت بيشوفوا ناس تانيه فى ثراء ضخم.

فبيتولد الحقد بس مبيبقاش قاصر علي الاثرياء ده بيطال كل الناس .

برده فى كل الاحوال ده مش مبرر ابدا ان جرايم زى دى ترتكب يعنى اللى ماتت دى ذنبها ايه.

هو صحيح لازم يبقى فى تكافل وعداله فى التوزيع لكن محدش بيتحمل المسؤليه بشكل فردى.

الصحف دى بقى حكايتها حكايه من كتر الحاجات دى والله الواحد بقى بيقرا اجرنال وهو مش مصدقه مفيش ثقه خالص.

اخيرا انا بجد ببقى سعيد جدا لم بتناقش مع حضرتك .ولم بقرا موضوعاتك والله دى مش مجامله.

ارق تحيه..
عيد سعيد

حياة يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نبيل
بارك الله فيك
كل سنة وانت طيب
اعاد الله عليك العيد بالسعادة والخير والبركة

وانا ببقى سعيدة جدا لما بتناقش معالك وأقرأ ارائك المميزة بشعر ان فيه اراء متفتحة وواعية ومثقفة لأبعد الحدود .

فعلا الفجوة زادت بشكل مرعب يعني لما ناس تكون عايشة في عشوائيات لا آدمية وناس عايشة في ثراء فاحش بالتأكيد لازم يتولد الحقد الطبقي ودا ناتج عن سؤ التوزيع للثروات التي تكفي للمعيشة
يعني لما يكون دخل فرد وأسرته 100 ألف جنيه في الدقيقة وهو قاعد على مكتبه في التكييف وعايش في قصر ودخل فرد وأسرته 2 _ 5 جنية في اليوم بعد كدح وعناء طول اليوم وعايش في عشة .. تبقى فين العدالة لازم يتولد حقد وده بالفعل مابيبقاش قاصر على الأثرياء فقط ولكنه بيطال كل الناس .


عندك حق مش مبرر ان جريمة ترتكب بالبشاعة ديه وإن إلي قتلت مالهاش ذنب لكن أنا تعلمت من ماأشاهده في المحاكم
أن من يقتل برئ فهو ميت في الحياة يعني عايش حياته كدة من غير لا دين ولا اخلاق ولا مبادئ وحتى وللأسف منذ ولادته وهي ديه تربيته ونشأته كل شئ عادي القتل والسرقة والمخدرات وكأنه نشأفي الدنيا من أجلها .

للأسف بالرغم من وجود تكافل بالمجتمع لكنها ظاهرية فقط لا يتم من خلالها تحقيق العدالة الإجتماعية ويدفع الثمن أفراد ليس لهم أي ذنب.


فعلا الصحف بقت حكايتها حكاية انا مابقتش أقرأ أي جرائد إلا للضرورة القصوى لأني فقدت الثقة حتى في الأبواب الصحية والإجتماعية .. فالقلم كحد السيف إن لم يراعي الكاتب ضميره أما الله لأصبحنا نعيش في مجتمع مفعم بالإشعات المغرضة والنميمة .

ألف شكر على كرم الكلمات الطيبة والمرور العطر .

كل عيد وأنت في سعادة محققا كل ماتتمنى

أطيب تحية