الأربعاء، 29 أكتوبر 2008

إنت عا يزة تفتحي عينيها ؟



في يوم من يومياتي داخل قسم الشرطة وبالتحديد في أودة النوبتجي قعدت أستنى دوري من زحمة المحاضر ، وكانت واقفة جانبي واحدة ست ومعاها أولادها بيبكوا ._ وبتبكي بحرقة وهدومها مقطعة وحالتها صعبة وفيه جروح على جسمها ووجهها .. قلت لها أهدي بس وإن شاء الله ربنا حيحلها .


هـــــــو إيــــــه الـــــمـــوضــوع !!

_ بدأت تحكي : جارها إلي ساكن في الدور الأول بعد ماطلق مراته من أكتر من سنة بيتحرش بيها ولما ماطاوعتهوش ووافقته طلع عليها سمعةفي المنطقة إنها إنسانة مش كويسة ، والناس في المنطقة بتبصق عليها وبتسبها ومين أقرب الناس ليها .. مرات أخو جوزها إلي ساكنة معاها في نفس المنطقة وبيسبوا عيالها والولد عمره 12 سنه بقى بيتحاشى يلعب في الشارع أو يخرج من الي بيسمعه .. شكلي بقى إيه قدام عيالي .

جــــــــــــــــــوزك فــــيــــــــن ؟

_ جوزي إنسان على قد حاله بيشقى طول النهار علشان الأولاد لو مأشتغلش يوم مش حنلاقي نأكل .. بييجي أخر الليل ويخرج من البيت وش الصبح .. وأنا إلي منعته من الخناق معاه لواتخانق معاه ممكن يموتوا ونترمي إحنا في الشارع .


ماإشتكتيش ليه من زمان كان زمانه أتقبض عليه !!


_ بشتكي رحت النقطة وجابوه كذا مرة وهو متصاحب عل كل الي في النقطة بيخرج بعد نص ساعة أو أقل .مــــعـــقـــــول !_ كان القسم بدأ يهدأ والضابط سمع حواري معاها ...روحي المجلس القومي للمرأة .. في قسم شكاوي المرأة وهما حيتابعوا معاكي أو روحي وزارة الداخلية ماتسكتيش لازم يتحبس هناك أكيد حيساعدوكي ؟


وفجأة .. الضابط ( ملازم أول ) يا أستاذه أنت عايزة تفتحي عينيها مجلس قومي وغيره .. أفتح عينيها مش حرام إلي هي فيه ده ومافيش حد عايز يساعدها ._ أطمئني أنابعت دوريه حتقبض عليه ومش حيخرج من هنا إلا على النيابة وححولها على الكشف الطبي بس روحي خلصي محضرك .


الســــــــــؤال ؟
مش المفروض أنه كان أتقبض على الراجل ده من سنة وأخد عقابه ؟مع العلم أنه كان يوميا بحسب قولها بيعمل سهرات خاصة في شقته وبيتعاطى مخدرات .. طيب ليه الناس ماطلعتش عليه هو كمان سمعة وقالوا فلان مش كويس .. ولا الحال معكوس .. ولا لوكانت أستجابت له ماكنش حد قدر يتكلم عليها .
والكارثة وديه إضافة على الموضوع :
بننادي في كل مكان بحقوق المراة وبنعمل ندوات ومؤتمرات بتكلفنا ملايين الملايين وفي الأخر يقولوا إنت عايزة تفتحي عينيها والله ديه كارثة .. يعني كل ده كلام في الهوا .. ولا عشان يقولوا علينا المصريين اهما دا طبعا في الأغاني بس.

.. حاقول إيه ... ؟وللحديث بقية