الأربعاء، 29 أكتوبر 2008

شعب مش طايق بعضه


كنت بتابع برنامج 90 دقيقة على قناة المحور وكان فيه قضية شاب مسيحي قتل زوج أخته المسلم وأصاب أخته وطفلتها أصابات خطيرة بعد أن تزوجت بدون رضاء عائلتها ..
الموضوع لا مسلم ولامسيحيي .. الموضوع ممتد لعدم حب الشعب المصري لبعضه لمجرد إنهم من محافظة مختلفة عن محافظة مثلا .


_ اهل الأسكندرية بيقولوا على أهل القاهرة ( ميه نيلي ووشوش خنازيري )


_ اهل القاهرة بيقولوا على أهل الأسكندرية ( ميه مالحة ووشوش كالحة )
_ الكل بيقول على المنوفية ( المنوفي لايلوفي لو أكلته لحم الكتوفي )

_ طنطا بلد الأونطة

_ ياستر من المحلة يارب ألطف

_محافظات الصعيد الصعايدة وصلوا ( ياصعيدي عمتك دابت من الفول النابت )

_أسوان والنوبة ( سرقوا الصندوق يامحمد لكن مفتاحه معايا )

_ بس أهل الشرقية هما إلي خرجوا من الموضوع علشان أكلوا القطر .
( وهلما جر )
طيب ليه ياجماعة بتعملوا كدة في بعض دا انتوا شعب واحد .. يبقى الموضوع مش مسلم ومسيحي الموضوع إن مافيش حد بيحب التاني بغض النظر عن الدين إحنا شعب متعصب لبعضه .


_ من شهر تقريبا كان فيه نفس قضية قتل الشاب المسيحي للشاب المسلم وهي .. شاب مسلم من محافظة القاهرة وتقدم لبنت مسلمة من محافظة في الصعيد ، أهلها رفضوا لأنه من محافظة القاهرة .. بقى ده يرضي ربنا رفضوه لمجرد أنه من القاهرة .




_ هما أهل محافظة القاهرة جايين من كوكب المريخ مثلا ، محافظة القاهرة عبارة عن خليط بشري من شرق مصر لغربها ومن شمالها لجنوبها .


المهم الشاب والبنت هربوا وتزوجوا في مصر ، أهل البنت دوروا عليها في مصر وجم وأخدوها معاهم الصعيدراح الشاب يدور عليها في محافظتها ووجدها في النهاية جثة هامدة في المستشفى .


_ طبعا أنا ضد أن البنت تغضب ربنا و تتزوج بدون رضا أهلها وتخرج عن طوعهم وعادتهم وتقاليدهم ، والبنت إلي تعمل كدة تستاهل قطم رقابتها .


_ وفي المحكمة تلاقي في قضية الطلاق تلاقي بتقول الزوجة أنا غلطانة إني تزوجت من محافظة كذا والزوج كذلك يقول أنا أمي حذرتني وقالت لي بلاش تأخذ من محافظة كذا .. ماأحنا عندنا بناتنا زي مايكونوا مش من بلد واحدة ومن بلد عدوة .. مش طبيعي ومش منطقي ان نفوسنا وتفكيرنا يوصلوا للمرحلة ديه ومانبقاش طايقين بعض .



_ إذن الموضوع مش مسلم ومسيحي الموضوع إن الشعب مش طايق بعضة .



وللحديث بقية

ليست هناك تعليقات: