الجمعة، 31 أكتوبر 2008

ماتموت من الجوع ... أعملها إيه !!



في يوم من يومياتي المأساوية بداخل المحكمة



كانت عندي موكلة ظروفها صعبة جدا والدها ووالدتها توفوا وسابوا لها أخوات بنات وما أستخرجتش لا إعلام وراثة ولا أورق رسمية ومصرفتش معاش والدها من سنتين .



المهم البنت أضطرت تشتغل في محل بمبلغ 150 في الشهر علشان احتياجتها ومع العلم إن لها أخت مريضة ومحتاجة دواء لا ينقطع وأخوات في مراحل التعليم المختلفة .وجت لي القضية وطبعا نظرا لظروفها الصعبة كان لازم أخلص الورق واعمل حكم بالحجر لصالح الأخت المريضة واعلام وصاية للأخوات القصر إلي في المدارس ووراثة للجميع في وقت قصير علشان المعاش والمستحقات ما يضيعوش .



وابتدا المشوار داخل المحكمةالباشا أمين السر في المحكمة مش طايق نفسة والرشوة بتاعته أسفة (أقصد الإكرامية ) بتختلف.المهم أعلنت قرايبها وخلصت الأوراق وقدمت حافظة المستندات ، وكلمت القاضي وشرحت له الظروف الصعبة الي البنت بتمر بيها وتفهم الوضع وهو بيأخد حفظة المستندات .



الجلسة تأجلت لإعادة الإعلان وضم قضية الحكم في قضية الحجر وحصل ماكان ، تاني يوم رحت أسأل عن ميعاد الجلسة قال لي الجلسة يوم كذا واداني التاريخ تمام .. تمام وشفت بعيني التاريخ .رحت اليوم الي حدده أمين السر لقيت الدعوة أتشطبت ليه إزاي ؟



الباشا أمين السر ماخدش حقة تالت ومتلت ومعاه القلم إلي القاضي بيكتب بيه .. وفي إيده كل شئ .حرام عليك طب قول من الأول أنت عاوز كام ديه البنت وأخواتها متبهدلين ومعروض عليها تشتغل في بار جوة فندق تشيل على إيديها خمور يرضي مين إنها تشتغل كدة !



وكان الرد الغير المتوقع والي خلاني أكلم نفسي

ماتموت من الجوع



.. أعملها إيه يعني .. أحنا ناقصين واحدة فقيرة تفقرنا بفقرها .. ولا أقولك خليها تشتغل في البار أجدع لها !!!!!!!!!!! وبعدين دا أنتي عاملة قضية حجر يعني فيها فلوس كتير .



أفهم .. الحجر ده علشان إنسانة مريضة مابتنزلش من بيتها ولا تملك زمام نفسها من 20 سنة وقعيدة ومش حاسة بحاجة حواليها .. اختها هي الي حتصرف المعاش بدل منها يعني قضية روتينية وغير كدة انا ما احبش اعملها وماليش خالص في الأحوال الشخصية ولا محاكم الأسرة من أصله .



والحــــــــــــل

فكرت مع نفسي ثواني وأنا واقفة قلت لنفسي لودخلت لوكيل النيابة أو رئيس المحكمة ، حيعند معاياوكل الشغل حيبوظ وانا محتاجة الوقت علشان نلحق نقدم الورق في المعاشات .طيب شوف ادي طلب بفتح باب المرافعة وادي مبلغ من تحت الكارنيه كده تمام وإنشاء الله اعدي عليك الأسبوع الجاي أشوف إيه إلي تم فيه ..
وتم فتح باب المرافعة وتم الحكم في أول جلسة .



ورحت آخد أوراق الآحكام من أمين السر


السلام عليكم
..وعليكم السلام يابهية
مين بهية ديه تقصدني أنا .. أنا ما أسميش بهية وأنت عارف كدة كويس .. وبأسلوب شديد اللهجة أنا أسمي قدامك في في الكارنيه وتناديني بيا أستاذة وأسمي الحقيقي وتكلمني بأسلوب مهذب .. بهية ديه هناك بتقعد معاك على المسطبة
ولا تحب صوتي يعلى وندخل لرئيس المحكمة لأني سكت عليك كتير قوي .. كفاية الي حصل والعطلة إلي أتعطلتها بسببك .أسف ياأستاذه كنت بهزر واللهالهزار ده تهزره مع واحدة تعرفها من الشارع لكن أنا لأ أنت فاهم ولا تحب تشوف 10 وشوش تانيةكان واقف زميلات وأستغربوا من الحوار طيب براحة ياأستاذة .. مافيش براحة أهي الكلمة ديه هي إلي بتجيب ورا
أنا فاض بيا الكيل كفاية لغاية كدة ، وهو ساكت خالص منطقش كلمة .



أستلمت الأحكام بعد طبعا ما أخد فلوس كالعادة وخرجت من المحكمة وأنا نفسي أشم هواء نظيف وطبعا الهواء كلة كان ملوث بس أنظف من الهواء الي شميته عند الجشع أمين السر .للأسف الناس ديه الدنيا لهياهم والجشع والطمع وناسيين إن ربنا رقيب عليهم مابتيقوش ربنا وعارفين إن فيه يوم حساب .وللأسف فيه ناس جوة المحكمة الي جوزها مات أو أبوها وبطلع اعلام وراثة ومعاها أيتام معهاش حتى تصرف عليهم إلا الفتات ، وجوة المحكمة من الساعي لأمين السر بيستغلوها وياخدوا قوت الأيتام مش مشكلة بقى يموتوا من الجوع ولا مصدر الفلوس ديه منين .. أقول إيه .. حسبنا الله ونعم الوكيل مابينفعش.
.


وللحديث بقية