الثلاثاء، 11 نوفمبر 2008

إتعاكسي وأنت ساكتة !!!





ولتكملة الحديث ....

والسؤال عن الشعب المصري ؟؟؟؟


والشئ الذي لابد أن يعرفه القارئ أن العبدة لله حابسة نفسها في البيت ومش عايزة تشوف مخلوق واحد او واحدة من الشعب المصري والسبب ؟؟؟


_ كل نزول في الشارع على الأقل بخناقة من إلي بيحصل وطبعا تركت شغلي ( كمحامية ).. علشان ماأروحش المحكمة وأدفع فلوس رشوة يعني ( إكرامية ) للسيد أمين السر أو المحضر بخلاف عيون بعضهم الزايغة والي بتوصل لحد الغزل الصريح ولما اعترض يبقى أنسى شغلي خالص أقعد في بيتي بكرامتي أو .. يبقى لازم أتعاكس وأنا ساكتة .


_ أما في الشارع بأشوف نوعين من الشباب إلي بيعاكس :




النوع الأول ( لما يتهزأ يمشي بعيد ) وكأن شئ لم يكن وتلاقي الناس بتبص إيه المجنونة ديه إلي بتعترض على المعاكسة .


النوع الثاني ( لما يتهزأ ) كالآتي : يتكلم ويطجن زي .. الأستاذ اللمبي .. أنت حد عملك حاجة أن مجنونة أنت بتتلزقي ولا إيه وبرده تلاقي الناس بتتفرج وتبص الي بتضحك والي بيواسي الشاب ويقوله معلش خدها على قد عقلها والي يقول لي إمشي ساكتة لازم تتكلمي يعني !!!.


_ طيب أنا مرة كنت بتمشى في شارع 26 يوليو وشاب بيعاكس بنت محجبة ولابسة الجيب ماكسي لغاية الأرض يعني محتشمة .. لدرجة أنه كان قريب جدا منها وبيقولها كلام مايتقلش وناقص يمد إيده عليها ، فقربت منها وقلت لها .. أنا منك أضربه سيباه يعاكسك ؟؟؟ ردت البنت بإستغراب طب وأنا أعمله إيه أنا أخاف يبهدلني !!!! إيه السلبيه إلي أحنا وصلنا لها ديه إيه إلي حصل.

راح فين الشعب المصري ؟؟؟

وللحديث بقية



هناك تعليق واحد:

عبد اللطيف الراشدي يقول...

جامعة المدينة العالمية
http://www.mediu.edu.my/ar/
مجمع

مجلةجامعةالمدينةالعالميةالمحكمة
http://magazine.mediu.edu.my/?page_id=94

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا وحبيبنا المصطفى محمد وعلى أله الأطهار وأصحابه الكرام أجمعين وعلى التابعين وتابع التابعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين وبعد:
من منن العزيز الحكيم على خلقه أن اصطفاهم بالحكمة، وبأن فتح أمامهم أسرار العلوم وسنن المعارف لينتفعوا وينفعوا. ونحمد الله عل وجلى أنه من بين منْ حباهم بمنة العلوم والمعارف جامعة المدينة العالمية، فتمثلت هذه المنة الطيبة المباركة بمجلة الجامعة (مجمع) الدولية المحكمة، التي أرادها لها العزيز الحكيم أن تكون بابا يلجه كل طالب عالم وباحث معرفة. كما هيأ لهذه المجلة نخبة من الباحثين والأكاديميين ممن أخذوا العهد على أنفسهم في بذل أقصى الجهد تحقيقا لكل ما تبغيه وتسعى إليه الجامعة ومجلتها من أهداف ومهام لخدمة الانسانية دون تمييز في اعرق أو لون.
من المنطلق أعلاه ندعوا بصدق نية كل من لديه الرغبة الخالصة في يجعل مجلة جامعة المدينة العالمية قاربه الذي يسري به في بحر المعارف والعلوم أن لا يتردد في الكتابة إليها، وسوف يجد من هيئة تحريرها كل العون والمساعدة شريطة الالتزام بأهدافها التي قامت عليها وشريطة التوافق مع مبادئها التي التزمت بها. ويقينا بإذن الله تعالى سيجد الباحث فيها كاتبا كان أو قارئا وسيلة راقية وفاعلة في دعم مسيرة الانسان الحضارية لتحقيق خلافة الانسان في هذا الكون واعماره بما شاء له خالقه وباريه عز وجل.
إليكم رابط ضوابط النشر في المجلة:
http://magazine.mediu.edu.my/?page_id=91
استمارة النشر:
http://magazine.mediu.edu.my/?page_id=120
انضم إلى قائمة المحكمين
http://magazine.mediu.edu.my/?page_id=914


مع تحيات/
مجمع

مجلةجامعةالمدينةالعالميةالمحكمة
http://magazine.mediu.edu.my/?page_id=94